Kapittel 1.

 
 
 Jeg åpner døren,
og havet velter over meg.
 
Nei, det er nok best å bli inne. 
Her er det tørt, og trygt. 
I alle fall tryggere enn ute i verden, 
der er det kaos. 
 
Plutselig faller det 
et piano på hodet ditt, 
eller så faller du selv, 
utenfor et stup, eller 
ned en stige. 
 
Det er mye som kan skje. 
Det skjer nok her, synes jeg. 
 
I går så jeg en fugl fly forbi vinduet mitt, 
jeg tror den var sort, eller hvit. 
 
Jeg er ganske sikker på at det var en fugl. 
Det var i alle fall noe med vinger, 
hvis det ikke var en plastpose da. Jo, 
det var nok bare en plastpose. 
 
Det flyr mange plastposer forbi vinduet mitt, 
og tannbørster. Sykkelhjul, sokker, og q-tips. 
 
En dag fløy det åtte flasker forbi, 
men de var tomme alle sammen, 
jeg så på de med kikkerten min. 
 
Eller, den ene hadde noe rødt oppi seg. 
 Ikke blod, kanskje jordbærsaft. 
Det kan også ha vært bringebær 
eller rød appelsin. 
 
Jeg håper noen
sender en beskjed til meg snart. 
Jeg sjekker alle flaskene som flyr forbi, 
om det kommer en med et brev til meg 
så skal jeg hente den. 
 
Det går sikkert bra, 
jeg har ikke sett et piano falle 
fra himmelen på flere år. 
 
Sist et piano datt ned i nærheten, 
så gikk det i oppløsning før det traff bakken. 
Uansett så var jeg inne 
og så hendelsen fra trygg avstand.
 
Nå er det på tide å spise, 
skyggen er i venstre hjørne, og jeg har 
ikke spist siden den var på toppen. 
 
Jeg plukker en appelsin, 
og triller den i to minutter, 
før jeg lukter på den, 
skreller, og spiser. 
 
Nam, nam. 
 
Appelsin er favorittmaten min, 
flaks at den har alle tre 
næringsstoffene jeg trenger:
 
C-vitamin, 
oransje, og 
noe litt søtt. 
 
Jeg gir appelsinskallet til monsteret, 
han glefser det i seg i ett jafs. 
Glupsk, tenker jeg, men sier 
som vanlig ingenting. 
Jeg sier aldri noe. 
 
En gang for lenge siden 
fikk jeg et brev, 
men det var ikke til meg, 
det var til noen som ikke er stille. 
 
Det var til noen som går på bakken 
og ser på bygningene, noen som 
løper mellom gatelysene om kvelden. 
Jeg har ikke bygninger eller gatelys, 
jeg har bare vann. 
 
I morgen er det tirsdag, 
det er tirsdag i dag også. 
 
 Jeg vanner plantene, 
det tar ca to timer i følge skyggen. 
 
Jeg bytter sokker, 
fra venstre til høyre, 
og omvendt. 
 
Jeg tegner en klokke 
på håndleddet mitt, 
den virker ikke. 
 
Jeg speider etter beskjeder 
med kikkerten min, 
det er bare plastposer i sikte. 
 
Det er på tide å spise igjen. 
Jeg plukker en appelsin. 
Trille. Lukte. Skrelle. Spise. 
Mate monsteret.