Kapittel 4.

 
 
Det er for mange appelsiner.

Det vokser et appelsintre
i vasken, og i fem i badekaret.
Kanskje jeg ikke skulle ha
oppbevart appelsinfrø der.

Jeg har ikke turt å sjekke
på loftet, der hadde jeg 
flere kasser med appelsinfrø.
 
Kanskje det har vokst trær
ut av taket, og om det har
vokst trær ut av taket
så betyr det at det er 
hull i taket.

Neida, jeg hadde ikke
vann på loftet. 
Det går helt sikkert bra.
 
Eller, hvor gjorde jeg egentlig
av alle vannballongene, bøttene
med saltvann, og de våte klutene
jeg har tørket gulvet med.
 
Det trenger jeg nok
ikke å tenke på.
 
Monsteret kryper oppi badekaret
og jafser i seg appelsiner som har
fallt ned. Glupsk, tenker jeg.
 
Klokken fra i går
har blitt gnidd utover,
og ligner mer på et
lite blekksprutangrep
enn et armbåndsur.

Tærne mine blir skrukkete
av å vasse i vannet. Jeg tar av
sokkene, og henger de til tørk
på et appelsintre, som vokser
ut av en skuff med blyanter i.
 
 Nå er skyggen på skrå,
det betyr at det er på tide
å speide etter krokodiller.

Jeg tror ikke krokodiller
finnes her, men jeg kan jo
speide likevel.